BulgarianSS Публикувано Ноември 6, 2012 Сподели Публикувано Ноември 6, 2012 Няма друг продукт като iPhone. Кой не го знае, кой не е чувал за него? Потвърждение за популярността, която първият опит за телефон на Apple натрупа през годините, са стотиците статуси, туитове и статии, които най-вероятно са те затрупали, ако си прекарал дори и 5 минути в мрежата през последните два дни. С представянето на iPhone през 2007-ма, Apple промени пазара на тогавашните смартфони, като го преобърна на 360 180 градуса за години напред. Но Apple направи и нещо друго, което е с не по-малко значение за превръщането си в компанията с най-голяма стойност, каквато е днес - промени имиджа си в очите на хората. Преди iPhone, Apple беше алтернативата, аутсайдера. Беше онова, което гийкове и нърдове избираха, за да не са част от масата, която използва Windows базирани компютри. Беше малката компания, създаваща готини продукти и култура, в опозиция на голямата корпорация от Редмънд. Днес, във времената на post-PC устройствата, ролите са разменени. Продажбите на iPhone до момента възлизат на 250 милиона бройки от всички 5 модела и като продукт, телефонът носи 40% от приходите на компанията. Като изключим последният 4S, всяка нова генерация iPhone е продала повече от предишните, взети заедно. A продажбите на всички устройства с iOS (iPod, iPhone, iPad) надхвърлят 400 милиона. След iPod и iPhone, много хора научиха за първи път за Apple. Запознаха се с качеството на продуктите и софтуера на компанията. Apple стана мейнстрийм. Натрупа много фенове, но и привлече доста противници. Дори в бедна страна като нашата, всеки ден виждам поне по 10-на ябълки до ушите на хората, говорещи с телефон на улицата. И не, цената на iPhone определено не е лукс, или поне не се различава много от тази, на другите водещи марки смартфони. Да си купиш последният iPhone с договор, вместо Samsung Galaxy S3, не е като да дадеш 4600 лв. за последният MacBook, вместо 900 лв. за HP например. И това е така, защото както и с iPad, с iPhone Apple създаде категорията на пазара за този тип продукти и определи стойноста им. Преди iPhone нямаше подобен мултитъч телефон, с операционна система като iOS. Android? Достатъчно е човек да види ето тези две снимки, за да добие представа за влиянието, което Apple са оказали върху операционната система на Google. Като хардуер няма смисъл да споменавам - покрай съдебните дела напоследък, всеки може да види промяната в телефоните на Samsung, преди и след 2007 година. И с натрупаните успех и популярност, Apple и до ден днешен остава компания, чиято политика няма за цел увеличаване на пазарен дял, а напротив - чистият "профит", чистата печалба. Много хора тръбят наляво и надясно, че Android задминава няколко пъти пазарния дял на iPhone и респективно iOS. Така е, но това е именно и противоположната политика на Google - чрез хардуерните си партньори да затрупа потребителите с максимален брой устройства в различни ценови класове, за да събира данни, които да използва в основния си бизнес - търсенето и рекламата. По профит, Apple е най-големият производител на телефони в света, дори и в момента, въпреки малкото си портфолио от 6 модела. С други думи, компанията е постигнала целта си. От съществено значение е да се разбере характера на Apple, а именно - тя е компания, която произвежда и хардуера, и софтуера, и именно контролирането на симбиозата между двете прави продуктите и успешни. Да се създаде и развие иновативна мобилна операционна система като iOS, не е като просто да щракнеш с пръсти, напротив - инвестицията в изследвания и човешки ресурси е огромна. Питай Microsoft защо Windows струва толкова например. И въпреки всичко, Apple печели предимно от хардуера, на който софтуера върви. Услугите, с много малки изключения, са безплатни, освободени от реклами, а последните две версии на настолната им операционна система OS X, струваха съответно 29,99 и 19,99 долара. Въпреки малкото значение, което повечето критици днес и отдават за иновация, както споменах, iOS промени и Android, и пазара на телефони като цяло (RIM & Nokia). Откъм хардуер, Apple отново е събрала най-много иновации през годините, но много хора спорят и по този параграф. Имаше Powerbook с TFT екран и изнесен напред тракбол/тракпад, доста преди подобен лаптоп на друга компания. Имаше "всичко-в-едно" iMac, доста преди други подобни компютри. Имаше Macbook Air, доста преди да се появят така наречените "ултрабуци" през последната година. Имаше iPhone с акселерометър, жироскоп, инфрачервен сензор и други уж "излишни" хардуерни елементи, преди който и да е смартфон. А и през последните години - Apple първи започнаха да премахват оптичните устройства от компютрите си, с цел по-тънък профил; първи използваха Thunderbolt порта; първи замениха Adobe Flash с HTML5, с цел подобряване на производителността; първи заложиха на ppi на дисплеите си (пиксел наситеност за един инч), вместо да увеличават размера им… И всичко това, за да стигнем до същността на темата - последният им продукт, iPhone 5. Защо много хора са разочаровани от пресконференцията на Apple от 12-ти септември? Защо се пишат статии, че компанията без Стив Джобс не е същата, че iPhone вече не е иновативен? Да видим първо значението на думата "иновация", взето директно от тълковния речник: иновация - мн. иновации, ж. 1. Нововъведение. 2. Изменение в дадено явление. Първият iPhone беше иновация, нововъведение и сериозно изменение в посоката, в която смартфон явлението вървеше. След това, всеки следващ iPhone или Android такъв, са итерации на това явление. Итерацията (от латински iterare „повтарям“) е термин обозначаващ най-общо казано 'повторението на даден процес' и се използва в различни области на науката, като: машиностроене, информатика, числени методи в математиката, лингвистика, история и философия. iPhone 3G, 3GS, 4, 4S и 5 са итерации на първият iPhone. Samsung Galaxy S3 е итерация на iPhone. Nokia Lumia 920 също. Windows Phone 8 е итерация на iOS. Да пуснеш телефон с по-голям екран също е итерация. Или да подобриш преноса на данни. И т.н. Като изключим Macworld пресконференцията през 2007, на която за първи път компанията показа iPhone, във всяка една следваща, думата "иновация" ставаше все по-малко използвана. И логично, Apple вече има почти завършеният телефон, към който се е стремяла. Презентаторите никога не са твърдили "ето го новият iPhone и поредната иновация", а по-скоро "подобрихме iPhone по този начин". От дизайнерска гледна точка, ако сте следили множеството прототипи, разкрити покрай делото със Samsung, формата и дизайна на iPhone 4 и iPhone 5 е била в главата на Джони Айв още в самото начало. Представата на Apple дизайнерите за перфектен телефон не е била първият iPhone, или iPhone 3G с пластмасовия гръб. До нея за първи път се доближи iPhone 4, когато технологията започна да го позволява. А много добре знаем, че когато Apple напипа един форм-фактор на дизайна и компонентите, не го променя сериозно с времето - вземете за пример Macbook, iMac, Apple TV, периферните устройства. И като си говорим за периферни устройства, едва след шест години Apple за първи път реши да смени дизайна на слушалките на iPod и iPhone - и то не защото предишните са били шит, а защото дългогодишната им работа и изследвания ги е довела до идеята, че продукта може да се подобри... Затова iPhone 5 не е коренно различен като дизайн. По същата причина, ако по някакво безумно стечение на обстоятелствата, телефонът спре да се продава и не носи профит, той никога няма да бъде коренно различен. Коренната промяна в итерацията като част от дизайнерския процес идва тогава, когато нещо е счупено или е тотален провал. Когато не работи. В противния случай, добрият дизайн е този, който запазва цялостния вид на един продукт и го превръща в емблематичен по начин, по който го погледнеш, от пръв поглед и без много и съмнения може да си кажеш: "Да, това е iPhone. Да, това е Coca-Cola. Да, това е BMW". Да не би Lumia 920 да се различава коренно от Lumia 800 и Lumia 900? И кога за последно погледна телефон на Samsung и знаеше със сигурност "Да, това е Samsung Wave Y S5380 Le Fleur!", без да си супер мега Android гийк? Защо в популярното напоследък клипче с анкетата на Джими Кимел, не представиха Galaxy Note 2 на хората като новият iPhone 5? И не само като дизайн. Откъм хардуер и функции Apple също внимава доста и не избързва, за да може да вземе правилното решение накрая. iPhone 5 няма NFC чип, не защото инжинерите са неспособни, а защото технологията все още не е масово разпространена и смисълът от внедряването и на този етап е спорен (думи на Фил Шилър). iPhone 5 не поддържа и безжично зареждане по същата причина - не е толкова добро и масово все още, за да има значение и разлика. Защо трябва да си поставяш телефона безжично върху възглавничка у дома, която в крайна сметка пак е включена в контакта? Правилните решения се взимат тогава, когато се правят компромиси. На последно място - Apple изключително много държи на потребителското изживяване, когато клиентите използват продуктите им - да е опростено, едностранно и интуитивно. На компанията и е много ясно, че масовият потребител не знае каква е разликата между "двуядрен и четириядрен процесор"; между 2000 и 2400 милиамперова батерия; между тъч-скрийн дисплей от старо поколение и такъв, направен по in-cell технология; между 500MB и 1GB системна памет. Затова и никога не говори за това. За нея е важно, клиентите да са уверени, че продуктите и "просто да работят" по най-добрият начин. Много хора ще кажат, че новият iPhone е просто по-тънък, по-лек и по-дълъг; или просто малко по-бърз; или просто с малко по-качествен метал и устойчиво стъкло; или просто с по-добри камери; или просто с по-бърз пренос на данни; или просто с по-издръжлива батерия; или просто с повече и по-качествени микрофони; или просто с нова, леко подобрена версия на операционната си система; Че Apple са тръгнали към провал, че се ръководят от останалите, че не са същите без Джобс... Но в крайна сметка, iPhone 5 отново ще забие сървърите още в първите часове при пускането си в продажба, хората отново ще се редят на опашка, а финансовите резултати от последното тримесечие на годината на Apple отново ще се забият в тавана. И както покойният Стив обичаше да казва: "Затова харесвам потребителският пазар повече от корпоративния! Толкова е просто: ние даваме всичко от себе си, за да създадем по-добър продукт и хората гласуват с портфейлите си. Ако го харесат, ще го купят. И ако не го харесат - няма. И така всичко се нареджа." Автор: Павел Симеонов 25 Цитирай Линк към коментара Сподели в други сайтове Още опции за споделяне ...
Recommended Posts
Присъединете се към разговора
Можете да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако имате акаунт, влезте сега да публикувате с вашия акаунт.